
США та Китай Формують Різні Шляхи У Глобальних Стратегіях У Сфері Штучного Інтелекту
Сполучені Штати та Китай представили конкурентні концепції майбутнього штучного інтелекту (ШІ). США прагнуть до глобального лідерства, тоді як Китай акцентує увагу на відкритих моделях ШІ та співпраці між країнами та організаціями.
### План дій США щодо штучного інтелекту
У документі під назвою “План дій США щодо ШІ” президент Дональд Трамп зазначив, що для Сполучених Штатів важливо здобути та зберегти беззаперечне та неперевершене технологічне лідерство у світі.
### Китайський план дій по ШІ
Згідно з перекладом, китайський план дій “План дій з глобального управління штучним інтелектом” наголошує, що “тільки завдяки спільним зусиллям можна повністю реалізувати потенціал ШІ, забезпечуючи його безпечний, надійний, контрольований та справедливий розвиток” та “створити інклюзивне, відкрите, стійке, справедливе, безпечне і надійне цифрове і інтелектуальне майбутнє для всіх”.
### Основні аспекти стратегій
Стратегія США базується на трьох стовпах: прискоренні інновацій, створенні інфраструктури та ствердженні міжнародного лідерства. Вона має конкурентний характер, прагнучи скасувати “навантажуюче регулювання”, відновити виробництво напівпровідників у США та підтримати домінування країни в галузі передових моделей ШІ, зокрема через експортні обмеження на ШІ-чипи та компоненти.
Китайський план окреслює 13 напрямків дій, серед яких – побудова інфраструктури ШІ, сприяння обміну даними між країнами, розробка стандартів екологічного ШІ та підтримка співпраці з країнами, що розвиваються. Він пропагує “відкриті спільноти”, підкреслює “суверенітет” та закликає до справедливого представництва в глобальних платформах управління ШІ.
### Оцінка стратегій
“План дій США зосереджується на пріоритетах Америки – це відображення поглядів Трампа на принцип ‘Америка перш за все’,” зазначає Джордж Чен, партнер і співголова цифрової практики в консалтинговій компанії. На відміну від цього, Китай намагається позиціонувати себе як захисника багатосторонності, заохочуючи більшу міжнародну співпрацю.
У статті для видання “Foreign Affairs” Оуен Даніелс та Ганна Дохмен з Університету Джорджтаун відзначають, що підхід Китаю до ШІ має на меті продемонструвати його “м’яку силу”.
### Виклики для США
Даніелс і Дохмен вважають, що якщо нова стратегія США недостатньо врахує відкриті моделі, американські компанії, попри свої провідні технології, ризикують поступитися міжнародним впливом у сфері ШІ Китаю. Згідно з їхніми словами, існує ризик втратити стратегічні важелі у технологічній дипломатії в ключових регіонах світу, поки Китай посилює свій вплив.
### Контекст на світовій арені ШІ
На конференції “Світовий штучний інтелект” у Шанхаї, де було презентовано китайський план дій, прем’єр Китаю Лі Цянґ зазначив, що інновації у сфері ШІ гальмуються перепонами, такими як постачання чипів. Він також говорив про те, що “технологічні монополії” та обмеження перешкоджають розвитку ШІ, що може привести до утворення “ексклюзивної гри для кількох країн і компаній.” Лі представив плани створення організації для співпраці в галузі ШІ в Шанхаї та двох механізмів діалогу в рамках ООН для регулювання ШІ.
Китай просуває ШІ як інструмент для міжнародного розвитку та зменшення бідності, прагнучи підтримати менш заможні країни Глобального Півдня у подоланні цифрового розриву.
### Паралелі та відмінності
Обидва плани визнають трансформаційний потенціал і ризики ШІ, проте відрізняються в тому, хто має вести глобальне управління та як його слід формувати. Китай виступає за консенсусну основу, вкорінену в ООН. США ж прагнуть створити глобальний альянс ШІ на основі американської інфраструктури, норм та технологій.
Китай позиціонує себе як чемпіона багатостороннього управління і цифрової справедливості, в той час як США розглядають ШІ як змагання за владу. Китайський план закликає до “поваги до національного суверенітету” та недискримінаційної моделі управління, тоді як план США націлений на “протидію китайському впливу в міжнародних органах управління” і встановлення американських систем ШІ як “золотого стандарту”.
Обидва плани підтримують розвиток відкритих моделей ШІ, зусилля щодо підвищення обізнаності про ШІ та розширення його використання в державних послугах. Однак план США акцентує на відкритих моделях як стратегічно важливих, вважаючи їх “необхідними для академічних досліджень” і потенційним світовим стандартом.
План США також чітко висловлює опозицію ідеологічному впливу в системах ШІ, зобов’язуючи федеральні закупівельні політики надавати перевагу моделям, які є “об’єктивними та позбавленими ідеологічних упереджень” зверху вниз, і доручити Національному інституту стандартів і технологій прибрати посилання на дезінформацію, різноманітність, справедливість та включення з його рамок ризиків.