Google уникає розподілу, але змушений відмовитися від ексклюзивних угод на пошук у антимонопольному судовому процесі
1 min read

Google уникає розподілу, але змушений відмовитися від ексклюзивних угод на пошук у антимонопольному судовому процесі

Суддя федерального суду США не зобов’язав Google розділити свій бізнес у пошуку, але тимчасово надав інші вказівки щодо зміни бізнес-практик технологічного гіганта для запобігання подальшій антиконкурентній поведінці.

Суддя окружного суду США Аміт П. Мехта у вівторок визначив заходи, які забороняють Google укладати або підтримувати ексклюзивні угоди, що пов’язують розподіл пошуку, Chrome, Google Assistant або Gemini з іншими додатками чи фінансовими угодами. Наприклад, Google не зможе умовляти ліцензування Play Store на розподілі певних додатків або прив’язувати виплати за часткою доходу до збереження певних додатків.

Крім того, Google повинен ділитися певними даними пошукового індексу та взаємодії користувачів з “кваліфікованими конкурентами”, щоб запобігти дискримінаційній поведінці. Також компанія повинна пропонувати конкурентам послуги пошуку та пошукової реклами за стандартними ставками, щоб вони могли забезпечувати якісні результати, розвиваючи власні технології.

Мехта поки що не оголосив остаточне рішення. Він наказав Google та Міністерству юстиції “зустрітися та обговорити” і подати переглянуте остаточне рішення до 10 вересня, яке відповідатиме його думці.

Ці поведінкові заходи з’явилися через рік після того, як Мехта визнав, що Google незаконно підтримує монополію в онлайн-пошуку. Буде створено спеціальний технічний комітет для забезпечення виконання остаточного рішення, яке триватиме шість років і набуде чинності через 60 днів після його оформлення.

Міністерство юстиції, яке подало антимонопольний позов проти Google у 2020 році, закликало до суворіших покарань. Воно вимагало, щоб Google віддав своє браузер Chrome і, можливо, Android, що призвело до деяких незатребуваних пропозицій злиття. Також юристи вимагали припинити угоди з Apple, Samsung та іншими партнерами, в рамках яких Google виплачував цим компаніям мільярди за те, щоб його пошукова система була за замовчуванням на їхніх пристроях та веб-браузерах.

Акції Apple зросли після новини, що компанія може продовжити свою прибуткову, хоч і вже не обов’язкову, угоду з Google. У 2021 році Google витратив понад 26 мільярдів доларів, щоб забезпечити позиції за замовчуванням у пошуку на пристроях, і приблизно 18 мільярдів із цієї суми пішло виключно на Apple, з якою Google ділиться 36% свого доходу від реклами в Safari. Наступного року Google заплатив Apple понад 20 мільярдів відповідно до умов своєї угоди про розподіл.

Під час судового процесу суддя підкреслив, що оскільки більшість користувачів залишаються з налаштуваннями за замовчуванням, ці позиції є “вкрай цінною нерухомістю”, яка фактично заблокувала конкурентів і обмежила їх можливості кинути виклик монополії Google.

Міністерство юстиції також закликало суддю Мехту примусити Google ділитися своїм пошуковим індексом, даними користувачів, синтетичними запитами та даними реклами зі своїми конкурентами на умовах, що захищають приватність.

Google, яка протягом останнього десятиліття утримує приблизно 90% ринку традиційного пошуку, стверджує, що пропозиції уряду загрожують інноваціям, конфіденційності користувачів і зменшують можливості компанії інвестувати в дослідження та розробки. Генеральний директор Сундар Пічаї під час слухань щодо виправдань у квітні зазначив, що примусове обмін даними матиме ефект “де-факто розподілу” для Google Search.

Під час слухань про виправданя у квітні, суддя Мехта висловив намір врахувати Цифровий ринковий акт Європи як орієнтир. Цей акт вимагає від Google ділитися певними даними про кліки та запити з третіми сторонами. На відміну від нього, наказ Мехти є вужчим і тимчасовим, в протилежність постійним зобов’язанням акта. Він також є значно більш обмеженим в порівнянні з широким доступом, який вимагало Міністерство юстиції, включаючи потенційно вихідний код, повні алгоритми ранжування пошуку та елементи інфраструктури, що, за словами Google, фактично віддасть її всю інтелектуальну власність.

“Це викликало серйозні дебати про те, чи мають європейці з Цифровим ринковим актом рацію”, – сказав Вільям Ковачик, професор глобального права конкуренції в Університеті Джорджа Вашингтона та колишній комісар Федеральної торгової комісії. “Тобто, чи потрібні описові правила, або ж покладатися на технічне ведення справи в кожному конкретному випадку?”

Іншими словами: “Чи говорить європейський досвід щось про досяжність і реалізацію тут? Чи говорить це нам, що Google може з цим змиритися?”

Це ж питання про те, як далеко регулятори повинні йти у перетворенні бізнесу Google, також стане важливим у інших антимонопольних битвах технологічного гіганта.

Рішення судді Мехти може також вплинути на наслідки іншого антимонопольного процесу, в якому Google наразі бере участь, стосовно свого бізнесу рекламних технологій. У квітні 2025 року суддя Леоні Бринкема визнала, що Google незаконно монополізувала ринки рекламних технологій. Судовий процес щодо виправдань заплановано на кінець вересня, основна увага буде зосереджена на запропонованих Міністерством юстиції розподілах та інших заходах.

“Ми ніколи не мали ситуації, в якій Міністерство юстиції розглядало б два в основному паралельні справи, пов’язані з основними елементами передбачуваних правопорушень проти однієї й тієї ж домінуючої фірми з двома паралельними процесами виправдань”, – зазначив Ковачик.

Ковачик також додав, що, попри вихід Мехти з його давно очікуваними виправленнями, “в цій п’єсі ще багато дій вперед” у вигляді апеляції Google та потенційного ескалації до Верховного Суду. “Все закінчиться не раніше 2027 або на початку 2028 року”, – сказав він.