Законопроєкт “Пісочниця” обіцяє пришвидшення інновацій у сфері ШІ
1 min read

Законопроєкт “Пісочниця” обіцяє пришвидшення інновацій у сфері ШІ

Новий законопроект сенатора США Теда Круза передбачає надання штучному інтелекту (ШІ) більших можливостей для тестування та розвитку новітніх технологій через тимчасове послаблення деяких нормативних вимог.

Запропонований ним законопроект «Акт про зміцнення нормалізації та поширення штучного інтелекту шляхом нагляду та експериментування», або SANDBOX Act (S.2750), був представлений минулого тижня і дозволить компаніям тестувати інструменти ШІ під час дії тимчасових федеральних знижок, що можуть тривати до 10 років, а апеляції можуть бути непосередньо направлені до Офісу наукової і технологічної політики Білого дому. Прихильники цього плану стверджують, що він може допомогти США залишатися попереду в глобальній гонці ШІ. Критики ж попереджають, що це може послабити заходи, покликані захищати споживачів.

Чому компанії звертають увагу

Для фінансової сфери ця пропозиція з’являється в часи, коли вимоги дотримання норм ніколи не були такими суворими. Відкриття кожного нового рахунку повинно відповідати програмі ідентифікації клієнтів. Кожна аномалія в транзакціях може стати причиною перевірки на відповідність антивідмиванню коштів (AML). Кожен платіж повинен проходити перевірку на шахрайство. Ці вимоги є цілком необхідними, але їх виконання затратне і повільно адаптується до нових умов. Використання пісочниць для усунення нормативних бар’єрів може дозволити банкам та фінансовим технологіям (FinTech) швидше тестувати нові потоки реєстрації або системи виявлення шахрайства в режимі реального часу. Обіцянка швидкості пояснює привабливість законопроекту.

Жанетт Мбунго, операційний директор CSG Forte, вважає, що потенційний прорив ґрунтується не лише на ослабленні регулювання, а на тому, які можливості це відкриває.

«Законодавство про пісочниці є розумним кроком уперед, але справжній прорив не буде досягнуто лише через ослаблення регулювання; він прийде з зміни нашого підходу до інновацій та ризиків», — заявила вона. На її думку, співпраця між установами є такою ж важливою, як і швидші пілотні проекти, оскільки моделі ШІ є настільки сильними, наскільки якісними є дані, які вони обробляють.

Багато подібних тем також були відзначені у висвітленнях питань штучного інтелекту та шахрайства, зокрема ризиків миттєвих платежів та шахрайства з додатками, а також переходу банків до програм ШІ, що орієнтуються на управлінні ризиками.

Едвард Лоредо, партнер у Core Innovation Capital, відзначає, що пісочниці можуть допомогти компаніям подолати застарілі системи. «Регуляторні рамки все ще залишаються в старій епосі», — сказав він. Він акцентує, що «пісочниця дозволила б банкам та FinTech працювати поза межами їх існуючої інфраструктури, яка є важливим бар’єром для тестування нових постачальників. Якщо все зробити правильно, це може пришвидшити впровадження, дозволивши фінансовим установам швидше тестувати та впроваджувати нові рішення, одночасно допомагаючи формувати майбутнє регулювання.»

Зосередившись на контрольованих пілотних проектах з участю людей, він підкреслює важливість цього аспекту, особливо для споживачів, які уже сьогодні стикаються з додатковими труднощами. Цей баланс відображає висвітлення питань щодо агентів ШІ, які проходять перевірки на відповідність, і впровадження банками ризикуючих програм ШІ. Бюро захисту прав споживачів вже заявило, що існуючі закони про захист споживачів поширюються на ШІ. Це означає, що навіть без нових законодавчих ініціатив регулятори очікують, що дотримання вимог буде поширюватися на системи машинного навчання.

Інший підхід за кордоном

За кордоном тенденція спрямована на посилення нагляду за ШІ. Було зазначено, як глобальні регулятори ускладнюють підходи, до яких американським компаніям необхідно буде adaptуватися.

Фінансовий регулятор Великобританії запускатиме свою надсилу пісочницю у жовтні 2025 року разом із компанією Nvidia, де успішні учасники зможуть розпочати експерименти з жовтня. Компанії отримають доступ до комп’ютерних ресурсів, кращих даних і регуляторної підтримки, але не отримають винятків від правил захисту споживачів чи AML. Дизайн FCA відображає погляд на те, що інновації потребують наглядового контролю, а не винятків, що істотно відрізняється від американської пропозиції.

Європейський Союз вимагає, щоб кожна країна-член запустила принаймні одну регуляторну пісочницю ШІ до серпня 2026 року відповідно до Акту про ШІ, що дає компаніям контрольовану платформу для тестування високоризикових систем із реальними даними перед виходом на ринок.

У Дубаї ініціатива RegLab під егідою Фонду майбутнього Дубая слугує місцем, де регулятори та інноватори тестують новітні технології та формують нові закони паралельно. На додачу, Ліцензія на інноваційне тестування Управління фінансових послуг Дубая в DIFC дозволяє стартапам випробовувати нові фінансові продукти за модифікованими правилами, з недавнім розширенням на пісочниці токенізації для акцій і облігацій. Усі ці зусилля демонструють, як уряди намагаються поєднувати обмеження з гнучкістю для пришвидшення впровадження ШІ та контролю при цьому ризиків.

Що на кону

Законопроект Круза висвітлює основну дилему: як пришвидшити інновації без загрози для безпеки. Відмова від певних правил може пришвидшити впровадження інструментів ШІ для реєстрації, виявлення аномалій і аналітики шахрайства, даючи меншим компаніям можливість скоротити відставання від конкурентів.

Але ризики залишаються очевидними. Неправильні моделі можуть завдати шкоди споживачам, нерівні зобов’язання можуть спотворити конкуренцію, а перекриття юрисдикцій можуть ослабити підзвітність.

Підкреслюється, що контроль за даними та участь людини в процесі вже є необхідними умовами для банків, які експериментують із ШІ, що нагадує про те, що швидкість не може замінити структуру.