Законопроект “Пісочниця” ставить на швидший розвиток штучного інтелекту
1 min read

Законопроект “Пісочниця” ставить на швидший розвиток штучного інтелекту

Новий законопроект, представлений сенатором США Тедом Крузом, передбачає надання компаніям в галузі штучного інтелекту (ШІ) більшої гнучкості для тестування та розробки нових технологій шляхом тимчасового послаблення певних регуляторних вимог.

Цей законопроект, що отримав назву «Закон про посилення нормалізації та поширення штучного інтелекту через нагляд і експерименти» або SANDBOX Act (S.2750), було представлено на минулому тижні. Він дозволить компаніям тестувати інструменти ШІ за умовами тимчасових федеральних відмов, які можуть діяти до 10 років. При цьому скарги можуть бути направлені безпосередньо до Офісу науки і технологій Білого дому. Прихильники вважають, що цей план дозволить Сполученим Штатам залишитися попереду у глобальній гонці за ШІ. Проте критики попереджають, що це може ослабити охоронні механізми, покликані захищати споживачів.

Чому компанії стежать за цим ініціативою

Для платіжної індустрії пропозиція з’явилася в час, коли зобов’язання щодо відповідності нормативним вимогам ніколи не були такими важкими. Відкриття кожного нового рахунку повинно відповідати програмі ідентифікації клієнтів. Кожна аномалія в транзакційному потоці може спровокувати перевірку на відмивання грошей (AML). Кожен платіж повинен проходити перевірки на виявлення шахрайства. Ці вимоги є критично важливими, але вони є дорогими та повільними в адаптації. «Піскові ями», які усувають регуляторні перешкоди, могли б дозволити банкам та фінансовим технологіям швидше тестувати нові процеси початкового onboarding або фракціонних продовжень шахрайства. Обіцянка швидкості пояснює привабливість цього законопроекту.

Жанетт Мбунго, операційний директор CSG Forte, вважає, що потенційний прорив викликаний не лише звільненням від регуляцій, а більше тим, що це може відкрити.

«Закон про піщані ями є розумним кроком вперед, але справжній прорив не буде досягнутий тільки завдяки регуляторному полегшенню; він прийде від зміни нашого ставлення до інновацій і ризиків», – сказала вона. На її думку, колаборація між установами є такою ж важливою, як швидші пілотні проекти, оскільки моделі ШІ є такими ж сильними, як дані, які вони використовують.

PYMNTS зазначав подібні теми у своїх матеріалах про ШІ та шахрайство, включаючи ризики миттєвих платежів та шахрайство в платіжних додатках, а також зміщення банків до програм управління ризиками в ШІ.

Едвін Лоредо, партнер Core Innovation Capital, зазначає, що піщані ями можуть допомогти компаніям пройти етапи старіння систем. «Регуляторні рамки все ще застрягли в більш ранню епоху», – сказав він. «Така пісочниця може дозволити банкам і фінансовим технологіям працювати за межами своєї існуючої інфраструктури, що є істотною перешкодою для тестування нових постачальників. Якщо все буде зроблено правильно, це може прискорити впровадження, дозволяючи фінансовим установам швидше тестувати та впроваджувати нові рішення, при цьому інформуючи про майбутні регуляції.»

Він акцентує увагу на контрольованих пілотних проектах з участю людей, особливо для клієнтів, які вже стикаються з великими труднощами сьогодні. Цей баланс відображає акценти, які роблять доповіді PYMNTS на темі агентах ШІ, які проходять тести на відповідність, й ухваленню банками управлінських рішень у ШІ. Бюро захисту прав споживачів вже заявило, що існуючі закони про захист споживачів також застосовуються до ШІ. Це означає, що навіть без нового законодавства регулятори очікують, що відповідність розповсюдиться на системи машинного навчання.

Інший підхід в інших країнах

За межами США існує тенденція до посилення контролю за ШІ. PYMNTS повідомляв про цей перехід, зазначаючи, як глобальні регулятори сходяться на більш суворих стандартах, з якими американським компаніям в майбутньому доведеться мати справу.

Фінансова поведінкова агенція Великобританії запустить свою Supercharged Sandbox у жовтні 2025 року в партнерстві з Nvidia, з можливістю почати експерименти для успішних учасників з октбяри. Компанії отримують доступ до комп’ютерних потужностей, кращих даних і регуляторного супроводу, але не отримують відмови від правил захисту споживачів чи AML. Дизайн FCA відображає переконання, що інновації потребують підтримки, а не звільнень, що контрастує з пропозицією США.

Європейський Союз вимагає, щоб кожна країна-член запустила щонайменше одну регуляторну пісочницю ШІ до серпня 2026 року в рамках Закону про ШІ, надаючи компаніям контрольоване середовище для тестування систем з високим рівнем ризику з реальними даними перед виходом на ринок.

У Дубаї ініціатива RegLab при Фонді майбутнього Дубаї слугує платформою, де регулятори та інноватори тестують нові технології та формують нові закони паралельно. На додаток до цього, Ліцензія на випробування інновацій Дубайського управління фінансових послуг у DIFC дозволяє стартапам тестувати нові фінансові продукти за спрощеними правилами, з нещодавнім розширенням і на випробування токенізації акцій та облігацій. Разом ці зусилля демонструють, як уряди балансують між елементами контролю та гнучкістю для прискорення впровадження ШІ, водночас стримуючи ризики.

Що на кону

Законопроект Круза підкреслює основну дилему: як прискорити інновації, не відволікаючи уваги від засобів захисту. Звільняючи від певних правил, він може пришвидшити впровадження інструментів ШІ для onboarding, виявлення аномалій та аналізу шахрайства, даючи можливість меншим компаніям скоротити відставання від великих гравців.

Проте ризики очевидні. Недосконалі моделі можуть завдати шкоди споживачам, нерівність зобов’язань може похитнути конкуренцію, а перехресні юрисдикції можуть ослабити підзвітність.

PYMNTS зазначав, що дисципліна даних та нагляд людини вже стають необхідними умовами для банків, які експериментують із ШІ, що нагадує, що швидкість сама по собі не може компенсувати структуру.